Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributorAbad, Francescca
dc.contributorSelz, Dorothéeca
dc.creatorGrup de Treballca
dc.date1974ca
dc.date.accessioned2021-03-01T13:59:02Z
dc.date.available2021-03-01T13:59:02Z
dc.identifierDIG_CF1467ca
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11350/80537
dc.descriptionAquest treball, que va quedar inèdit fins a l’exposició que el Museu d’Art Contemporani va dedicar al Grup de Treball l’any 1999, consisteix en una enquesta realitzada a 24 galeries d’art de Madrid. Tot i que va ser signat pel Grup de Treball, van ser Francesc Abad i Dorothée Selz qui van realitzar personalment les enquestes. Rottenburg, Novart, Kreisler, Aele, De Luis, Biosca, Vandrés, Kahnweiler, Skira, Redor i Lienzo van ser algunes de les galeries que van rebre el qüestionari. L’obra inclou un plànol de Madrid on s’ha marcat la ubicació de les 24 galeries entrevistades amb uns adhesius vermells. La seva situació geogràfica, concentrada en un parell de barris de classe benestant prop del centre de la ciutat, ja denota quin és el lloc del mercat de l’art en l’espectre social. L’obra es va realitzar amb ocasió de la participació del Grup de Treball en la trobada Nuevos Comportamientos Artísticos, celebrada a l’Institut Alemany de Cultura Madrid el març de 1974. Es tractava d’un cicle de conferències, accions, col·loquis i documentació organitzat per l’Institut Alemany de Madrid i de Barcelona i pels instituts Britànic i Italià de Barcelona. El Grup de Treball va participar-hi activament amb diferents accions, declaracions i intervencions, com l’enquesta a les galeries. Entre les 12 preguntes que rebia la galeria, s’hi llegia: “¿Está de acuerdo en que la galería establece y mantiene la plusvalía de la obra de arte?, ¿Admitiría la práctica artística desligada de un valor de cambio?, ¿En un contexto como el nuestro, cree posible un arte sin galerías (plusvalía) y sin coleccionistas (especulación)?” o “¿Ante una transformación real, cree que tendría sentido la galería?”. El sentit i el to de les preguntes deixen clara la intenció del projecte: posar èmfasi en el vincle entre art i mercat o entre art i capital. La proposta pretén evidenciar la funció eminentment mercantilista de les galeries d’art, subratllant la seva manca de criteri artístic i qüestionant els seus mecanismes de promoció. L’obra correspon a un segon moment del Grup de Treball. Si durant l’any 1973, el grup s’havia consolidat, el 1974 va ser un moment de radicalització i d’obertura del grup a una plataforma de debat més àmplia. Si un dels focus d’interès del grup era la situació política i la repressió social del franquisme, també ho era el debat crític entorn dels circuïts de distribució de l’art i els seus mecanismes no sempre evidents. “Básicamente, el ideario del Grup de Treball consistía en la denuncia de la concepción romántica e idealista del arte, la denuncia del elitismo de sus circuitos de difusión […], la denuncia de la mercantilización del arte y la demanda de una lectura crítica por parte del espectador.” (Victoria Combalía: “Francesc Torres: biografía, biología, historia”, Francesc Torres. La cabeza del dragón. Madrid: MNCARS, 1991, p. 20 [cat. exp]ca
dc.descriptionThis work, which remained unseen until the exhibition that the Museu d’Art Contemporani de Barcelona dedicated to Grup de Treball in 1999, consists of a survey of 24 art galleries in Madrid. Although signed by Grup de Treball, it was Francesc Abad and Dorothée Selz who personally conducted the surveys. Rottenburg, Novart, Kreisler, Aele, De Luis, Biosca, Vandrés, Kahnweiler, Skira, Redor and Lienzo were among the galleries that received the questionnaire. The work includes a map of Madrid upon which red stickers indicate the location of the 24 galleries interviewed. Their geographical situation, concentrated in a couple of respectable neighbourhoods near the city centre, already indicates the position of the art market within the social spectrum. The work was carried out following Grup de Treball’s participation in Nuevos Comportamientos Artísticos (New Artistic Directions), held at the German Cultural Institute in Madrid in March 1974. It took the form of lectures, actions, discussions and documentation and was organised by the German Institute in Madrid and Barcelona and the British and Italian institutes in Barcelona. Grup de Treball was actively involved with different actions, statements and interventions, such as the gallery survey. The twelve questions received by the galleries included the following: Do you agree that the gallery establishes and maintains the value of the work of art? Would you accept that artistic practice be detached from an exchange value? In a context like ours, do you believe art is possible without galleries (prices) and without collectors (speculation)? In the face of real transformation, do you think that the gallery would make sense? The direction and tone of the questions make clear the intention of the project, emphasising the link between art and the market or between art and capital. The work aimed to highlight the eminently mercantile aspect of art galleries, underscoring the lack of artistic criteria and questioning their promotional mechanisms. The work represents the second phase of Grup de Treball. If during 1973 the group had consolidated, 1974 was a time of radicalisation and the opening of a wider platform of discussion. While one focus of the group’s interest was the political situation and social repression under the Franco regime, another was the critical debate on the distribution channels of art and their sometimes opaque mechanisms. ‘Basically, the ideology of Grup de Treball consisted in denouncing the romantic and idealistic conception of art, the elitism of its distribution channels[...], the commodification of art, and in demanding a critical reading from the viewer.en
dc.descriptionEsta ficha está en proceso de ser documentada.es
dc.publisherCol·lecció MACBAca
dc.relation.haspart11350/53991ca
dc.relation.haspart11350/54039ca
dc.relation.haspart11350/54041ca
dc.relation.haspart11350/54044ca
dc.relation.haspart11350/54014ca
dc.relation.haspart11350/81316ca
dc.relation.haspart11350/80600ca
dc.relation.haspart11350/80597ca
dc.relation.haspart11350/80599ca
dc.relation.haspart11350/80598ca
dc.relation.isversionof11350/80536ca
dc.relation.urihttps://www.macba.cat/ca/art-artistes/artistes/grup-treball/encuesta-24-galerias-arte-madridca
dc.rights© Grup de Treballca
dc.source1467ca
dc.subject1971-1980ca
dc.subjectArt conceptualca
dc.subjectGaleria d'artca
dc.subjectMadridca
dc.subjectEnquestaca
dc.titleEncuesta a 24 galerías de arte de Madridca
dc.title.alternativeEnquesta a 24 galeries d'art de Madridca
dc.title.alternativeSurvey of 24 Galleries in Madridca
dc.typeInstal·lacióca
dc.creditlineCol·lecció MACBA. Donació Grup de Treballca
dc.format.tecnicacatalegPlànol de la ciutat de Madrid, documentació diversa sobre paper i fotografies a les sals de plataca
dc.format.tecnicacatalegMap of the city of Madrid, various documentation on paper and gelatin silver printsen
dc.format.tecnicacatalegPlano de la ciudad de Madrid, documentación diversa sobre papel y fotografías a las sales de plataes
dc.accessrightsCUSTOMca
dc.format.versioConsultaca


Ficheros en el ítem

FicherosTamañoFormatoDescargar

No hay ficheros asociados a este ítem.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem