Show simple item record

dc.creatorMACBA Museu d'Art Contemporani de Barcelonaca
dc.date12/04/2019-24/09/2019ca
dc.date.accessioned2019-05-23T05:31:01Z
dc.date.available2019-05-23T05:31:01Z
dc.identifierDIG_A.HIS.05827_lca
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11350/42350
dc.descriptionAquesta exposició ‒la primera en més d’una dècada que es dedica, dins l’Estat espanyol, a l’artista suís-americà Christian Marclay (n. 1955), actualment establert a Londres‒ presentarà una tria d’obres centrada en les seves composicions sòniques, des de partitures gràfiques fins a videoinstal·lacions. Marclay és autor d’un ampli corpus que explora la relació entre el so i la visió, en especial les múltiples maneres en què el so es pot manifestar visualment. Com ha dit el mateix artista, «la música travessa gairebé tot el que faig.» L’exposició examinarà l’obra de Marclay a través de la seva dedicació a la composició, entesa com un ordenament de sons en el temps i l’espai, però també com a composició visual. Cadascuna de les obres exposades és un exemple de la manera en què Marclay aborda la creació d’una composició, i de com això es relaciona amb altres aspectes del seu treball com l’ús de les tècniques d’apropiació i muntatge, a més del seu compromís amb la performance i la seva tendència a buscar la participació i col·laboració del públic. Comissariada per: Tanya Barson (conservadora en cap, MACBA). Tot i que la producció de Marclay inclou vídeo, escultura, enregistrament sonor i performance, així com obres textuals, partitures musicals, collages i obra gràfica, aquesta exposició presentarà un seguit de les seves instal·lacions audiovisuals més recents, al costat d’una selecció de peces més primerenques. Entre les grans obres en vídeo que es podran veure, cal destacar l’extraordinària Video Quartet (2002), una composició audiovisual en quatre pantalles realitzada a partir de fragments de pel·lícules, i la instal·lació immersiva Surround Sounds (2014-2015), que constitueix potser el clímax de la seva investigació sobre l’onomatopeia. També cal esmentar diverses partitures gràfiques, com la projecció de diapositives Zoom Zoom (2007-2015) i Manga Scroll (2010), una partitura vocal enrotllada de 20 metres de longitud, així com la instal·lació interactiva Chalkboard (2010), que convida el públic a escriure en una pissarra amb un pentagrama a escala arquitectònica, una partitura que després és interpretada per músics en una sèrie de concerts organitzats durant l’exposició. L’exposició aborda la vessant compositiva de Marclay a través dels seus vincles amb la cultura popular i els mitjans de comunicació de masses, així com l’exploració que du a terme de les tecnologies tradicionals i digitals i les seves qualitats materials. En aquest sentit, la mostra se centrarà en la manera de compondre l’artista, que fa un ús interdisciplinari de l’apropiació, el muntatge, el remixing i la improvisació, pràctiques que en si mateixes excedeixen els límits entre el camp experimental i el popular. D’una banda, l’obra de Marclay es pot situar en relació amb l’avantguarda i les tradicions experimentals a través dels llegats estètics del dadaisme, Marcel Duchamp, Jean Tinguely, John Cage, Fluxus i el happening; i de l’altra, es vincula amb la cultura popular a través de la seva implicació en manifestacions com el punk rock, els còmics, les fanzines, el cinema i aspectes diversos de les subcultures underground. Malgrat que Marclay s’ha interessat per algunes figures rellevants de les avantguardes històriques com Edvard Munch o Duchamp, també ha establert un diàleg amb artistes contemporanis dels diversos àmbits que ha travessat amb la seva obra, com el director de cinema Bruce Conner, l’artista de performance Laurie Anderson i el músic John Zorn, així com la banda Sonic Youth, entre molts d’altres. Al començament de la seva carrera va treballar en el camp de la performance experimental, on va tenir un paper destacat en el desenvolupament del turntablisme (l’ús de taules de discos o plats giradiscos per crear composicions, especialment a partir de mescles i manipulació del so) i la seva relació amb la plunderfonia (que indica el potencial compositiu del collage i/o sampling sonor); Marclay va arribar a ser-ne un practicant destacat. El fet que l’exposició es presenti al MACBA de Barcelona també és significatiu perquè la ciutat té forts vincles amb el món de la música experimental. El mateix Marclay coneix bé Barcelona per les seves experiències en l’escena musical, i aquest paisatge musical també es reflectirà en l’exposició a través d’un programa de performances. Amb el suport de: Fundación Suiza para la Culturaca
dc.formatMP4ca
dc.format.extent00:00:26ca
dc.language.isocatca
dc.publisherArxiu. Centre d'Estudis i Documentació MACBAca
dc.relation.isversionof11350/42324ca
dc.relation.urihttps://www.macba.cat/ca/exposicio-christian-marclay/1/exposicions/expoca
dc.rights© MACBA Museu d'Art Contemporani de Barcelonaca
dc.rights© De les obres: Christian Marclayca
dc.sourceA.HIS.05827ca
dc.subject2011-2020ca
dc.subjectEspanyaca
dc.subjectCatalunyaca
dc.subjectBarcelonaca
dc.subjectHistòric MACBAca
dc.titleMACBA presenta "Christian Marclay. Composicions" [Teaser]ca
dc.title.alternativeMACBA presents "Christian Marclay: Compositions" [Teaser]en
dc.title.alternativeMACBA presenta "Christian Marclay. Composiciones" [Teaser]es
dc.typeVídeoca
dc.creditlineCol·lecció MACBA. Centre d'Estudis i Documentació. Fons Històric MACBAca
dc.format.tecnicacataleg1 enregistrament audiovisual : digital, mp4, col.ca
dc.format.sourceArxiu de vídeo digitalca
dc.accessrightsCUSTOMca
dc.format.versioConsultaca
dc.title.series00916. Reportatges fotogràfics i audiovisuals de les exposicionsca
dc.title.seriesACT2384ca
dc.contributor.curatorBarson, Tanyaca
dc.date.createdStandard2019ca


Files in this item

MACBA presenta "Christian Marclay. Composicions" [Teaser]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record