- Repositori Digital MACBA
- Fons documental
- Fons històric MACBA
- Exposicions
- Exposicions. Enregistrament audiovisual
- Veure ítem
Oskar Hansen. Forma oberta [Enregistrament audiovisual exposició] —10/07/2014-06/01/2015
Identificador –
DIG_A.HIS.03660_l
Tècnica –
Arxiu de vídeo digital
Durada –
0:05:22
Idioma –
Castellà
Col·lecció MACBA. Centre d'Estudis i Documentació. Fons Històric MACBA
© MACBA Museu d'Art Contemporani de Barcelona
© De les obres: Oskar Hansen
Aquest registre es troba en procés. Si teniu informació addicional o detecteu algun error, si us plau, envieu un missatge a arxiu@macba.cat
Resum
Dins de l'interès del MACBA per entendre el paper de l'arquitectura en l'expressió de modernitats externes a l'ortodòxia, l'exposició dedicada al treball de l'arquitecte polonès Oskar Hansen (1922-2005) se centrarà en l'evolució de la seva teoria de la forma oberta (Open Form). Des dels seus orígens, aquesta "actitud" (més que no pas teoria) va ser concebuda com a eina per al disseny de projectes arquitectònics. La seva evolució i aplicació en els àmbits de la pedagogia de l'art, l'edició de pel·lícules, els jocs visuals i la pràctica performativa, va donar lloc a un amplíssim conjunt d'experiments que situen la interacció amb l'altre, l'intercanvi i la socialització de l'objecte artístic en el centre d'atenció del creador. Hansen va idear i desenvolupar un sistema pedagògic revolucionari de gran potencial per al desenvolupament de les facultats creatives i relacionals de l'individu i del grup. Dins el seu sistema es considera que tota acció individual ha d'anar encaminada a permetre la resposta, la implicació de l'altre o del grup. Aquesta exposició insisteix en la importància de les pedagogies radicals en un moment de crisi dels sistemes educatius oficials i en el paper de l'art com a proveïdor d'experiència i ensenyament fora de les aules. Comissaris: Soledad Gutiérrez i Łukasz Ronduda en col·laboració amb Aleksandra Kędziorek. Exposició coproduïda pel Museu d’Art Modern de Varsòvia amb el Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), en associació amb el Museu de Arte Contemporânea de Serralves, Porto. Realitzada amb el suport d’una subvenció d’Islàndia, Liechtenstein i Noruega a través de l’EEA Grants i cofinançada pel Ministeri de Cultura polonès, en el marc del projecte Oskar Hansen (1922–2005). Research-Exhibition Project Devoted to Hansen’s Oeuvre and Persistence of his Thought in Teaching Architecture and Visual Arts in Poland and Norway, organitzat pel Museu d’Art Modern de Varsòvia en col·laboració amb l’Escola d’Arquitectura de Bergen (Noruega). Oskar Hansen va ser membre –com J. A. Coderch– del grup arquitectònic Team 10, primera veu crítica amb l'ortodòxia moderna de la Carta d'Atenes i els seguidors de Le Corbusier. Hansen va presentar la seva teoria de la forma oberta a la reunió d’Otterlo de 1959 i la va continuar desenvolupant a través de diversos projectes de diferent escala: des del disseny d'exposicions fins al sistema continu linear, un projecte de ciutat en forma de xarxa –coetània de la New Babylon de Constant o de les megaestructures de Yona Friedman– per tot Polònia i el continent europeu. Malgrat que les aspiracions territorials de la forma oberta puguin suggerir que era un model de planificació total, el seu interès es centrava més a desenvolupar estratègies d'indeterminació, flexibilitat i participació col·lectiva. De fet, la noció de forma oberta estava oberta fins i tot per a Hansen: oberta a la possibilitat de transformació contínua, a la influència de pràctiques properes i, d’una manera molt més directa, oberta a l'apropiació per part dels seus estudiants de l'Acadèmia de Belles Arts de Varsòvia. Quan a principis dels anys cinquanta el govern polonès prohibeix a Hansen d’exercir el seu treball d'arquitecte, per haver violat els preceptes del realisme socialista imperants en aquell moment, Hansen iniciarà la seva activitat de pedagog, experimentador i catalitzador d'una nova manera de fer art. El seu paper com a professor a l'Acadèmia de Belles Arts de Varsòvia (entre 1952 i 1981) constituirà el nucli central de l'exposició, no sols a través de les seves eines pedagògiques, sinó també a través del treball dels seus alumnes (KwieKulik, Wiktor Gutt i Waldemar Raniszewski, Grzegorz Kowalski i els seus estudiants: Paweł Althamer, Artur Żmijewski, Anna Niesterowicz i Anna Molska, entre d'altres), diverses generacions d'artistes polonesos situats a l'avantguarda i primera línia d'atenció internacional.
Fitxers en aquest ítem: 1
- Nom :
- DIG_A-HIS-03660_001_l.mp4
- Pes:
- 122.4Mb
- Format:
- MPEG-4 video
- Descripció:
- (00:05:23)
Descarrega
Reprodueix