dc.description | La rellevància de la figura de John Chowning en la història de la música electrònica abasta diferents capítols perquè inclou diferents facetes, totes elles estretament vinculades. Com a compositor, el seu nom és un dels pocs ineludibles en qualsevol repàs a la música per ordinador feta als Estats Units a principis dels setanta. El 1964, amb l'ajuda de Max Mathews (dels llegendaris Bell Labs, on pràcticament va néixer la música feta per ordinador) i David Poole de la Universitat de Stanford, Chowning va començar a urtilitzar el laboratori d'Intel·ligència Artificial de Stanford per als seus experiments. Anys més tard, el 1974, fundava el Center for Computer Research in Music and Acoustics (CCRMA) a Stanford, un dels centres clau en la recerca de tecnologia musical al món. I finalment, com a desenvolupador, Chowning és el pare de la síntesi FM: la tècnica que va revolucionar per complet el món dels sintetitzadors i per tant el so de la música electrònica durant els anys vuitanta. SON[I]A entrevista John Chowning per traçar un recorregut històric a través de les diferents àrees de la seva trajectòria artística, amb especial èmfasi en el seu interès per la veu humana, la creació de noves sonoritats i l'aventura de ser pioner en una disciplina i una època en què utilitzar ordinadors per a generar música era un salt al buit entre l'excentricitat creativa i l'aventura científica. Escaleta del programa: 02:09 L'origen de l'interès pel so, 09:33 Modulació de freqüència, 13:15 Un univers de sons, 15:43 La tècnica de síntesi que va canviar el món, 20:28 De la intel·ligència artificial a la música per ordinador, 22:40 Veus humanes, veus computeritzades, 29:59 La síntesi FM arriba a les masses: l'aventura Yamaha. | ca |