Quaderns d'àudio 04. The Road to Plunderphonia [Publicació] —2011
Identificador –
DIG_A.HIS.03793_l
Tècnica –
Arxiu de text digital
Idioma –
Anglès
Col·lecció MACBA. Centre d'Estudis i Documentació. Fons Històric MACBA
© Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA)
© del text Chris Cutler
Resum
A «The Road to Plunderphonia» Cutler analitza el paper crucial que desenvolupa la memòria –al voltant de la qual gira tant la creació com la interpretació de la música– i mira d'aclarir fins a quin punt la naturalesa específica d'un sistema de memòria dóna forma a la música que articula, fent especial èmfasi en el tercer i més recent d'aquests sistemes: l'enregistrament de so. Chris investiga com el fet i la pràctica de l'enregistrament sonor han transformat tots els aspectes de la producció i la recepció del so organitzat, donant lloc a nous gèneres i interpretacions. Si el mitjà és el missatge, aquest assaig és un intent d'entendre quin és el missatge d'aquest sistema. «The Road to Plunderphonia» es concep també com a complement a VARIACIONS, la sèrie de Ràdio Web MACBA sobre la història del collage sonor escrita per Jon Leidecker. A principis dels setanta, Chris Cutler va co-fundar The Ottawa Music Company –una orquestra de 22 compositors de rock– abans d'incorporar-se a les files del grup experimental britànic Henry Cow, amb el qual va realitzar gires, va gravar i va treballar en projectes de dansa i teatre durant els vuit anys següents. Posteriorment va co-fundar diversos grups amb membres de diferents nacionalitats, com ara Art Bears, News from Babel, Cassiber, The (ec) Nudes, p53 i The Science Group, a més de ser membre permanent de les bandes americanes Pere Ubu, Hail i The Wooden Birds. D'altra banda, Cutler ha participat en nombrosos projectes teatrals, cinematogràfics i radiofònics, i segueix col·laborant amb Fred Frith, Zeena Parkins, Jon Rose, David Thomas, Peter Blegvad, Daevid Allen, The Bad Boys Collective i els compositors espectralistes Iancu Dumitrescu i Ana Maria Avram. Entre els seus projectes recents destaquen encàrrecs per a la ràdio, diverses bandes sonores, peces per al Hyperion Ensemble, Signe de Trois per a sistema multi-canal, un projecte d'un any de durada de paisatges sonors diaris per a l'emissora londinenca Resonance FM i p53 for Orchestra and Soloists. També és el fundador i director del segell independent ReR Megacorp i del servei de distribució artístic Gallery and Academic i és l'autor de la col·lecció d'assajos teòrics File Under Popular, a més de molts altres articles publicats en setze llengües.