- Repositori Digital MACBA
- Fons documental
- Col·leccions documentals
- Col·lecció documental Joan Brossa
- Col·lecció documental Joan Brossa. Enregistrament sonor
- View Item
Brossa, 4 : [la formació com a poeta i la producció de les primeres obres] —[1992]
Identifier –
DIG_A12791_l
Technique –
1 fitxer : digital, mp3
Duration –
01:03:06
Language –
Catalan
Col·lecció MACBA. Centre d'Estudis i Documentació. Donació de Lluís Permanyer
© Fundació Joan Brossa, VEGAP, Barcelona
© Lluís Permanyer
Abstract
Enregistrament sonor en casset. -- Títol al contenidor: "Brossa, 4 : Foix, Prats, Miró, Puig, Ponç". -- Entrevista de Lluís Permanyer a Joan Brossa per al llibre publicat sota el títol "Brossa x Brossa: records" (Barcelona: La Campana, 1999). -- Joan Brossa parla de J. V. Foix i de Joan Prats Vallès com els seus principals mentors en l'etapa de formació com a poeta (la pràctica en la forma mètrica del sonet per consell de Foix i la crítica de tipus formal amb què Foix acollia la lectura dels poemes de Brossa, contraposada a la crítica del valor artístic que li oferia la bona intuïció de Prats amb un diàleg més obert), a través de les biblioteques de Foix i de Prats, i particularment la biblioteca de Prats especialitzada en pintura, amb què Brossa va endinsar-se en l'estudi de les avantguardes a partir de l'impacte inicial pel número de la revista "D'ací d'allà" dedicat a l'art del segle XX (des. 1934, núm. 179, vol. XXII) que li havia deixat Enric Tormo i Freixes, o l'atracció per l'obra de Joan Miró que Brossa ja havia vist reproduïda en llibres i revistes d'art, tot recordant els primers originals del pintor que després va poder veure a casa de Foix, de Prats i de Ricard Gomis. De fet Brossa aclareix a Permanyer els antecedents del seu interès per les arts plàstiques, d'abans de la guerra quan Brossa feia dibuix en una escola d'arts i oficis com a aprenent de gravador, l'ofici del pare. D'altra banda Brossa explica com va crear els primers poemes objecte de la seva obra, i.e. "Escorça" (1943), un poema amb un cigar que va descartar o el poema experimental d'un martell amb un naip creat poc abans de l'exposició de Dau al Set a la Sala Caralt (1951); i es refereix a la seva motivació per escriure teatre, a partir del 1944 amb l'obra "El cop desert", i a la representació de la seva primera obra el 1947 amb Prats com a únic espectador ideal. D'altra banda Brossa explica com va conèixer Arnau Puig i Joan Ponç (la relació amb Brossa als anys quaranta o la seva valoració de Miró en aquella època) i de fet se centra en la figura de Ponç; i es refereix a la influència decisiva de João Cabral de Melo Neto en l'orientació social de la seva obra a partir de 1950, per exemple en el poemari de Joan Brossa "Des d'un got d'aigua fins al petroli". -- Durant l'entrevista Joan Brossa ensenya a Lluís Permanyer una fotografia que conserva, anterior a la Guerra Civil Espanyola, de Brossa actuant com a il·lusionista caracteritzat de xinès probablement amb el seu cosí Mario.