Son[i]a #209. EVOL. Podcast amb Roc Jiménez de Cisneros [Publicació sonora] —30/06/2015
Identificador –
DIG_A.HIS.03845_l
Técnica –
Arxiu de so digital
Duración –
1:30:20
Idioma –
Inglés
Col·lecció MACBA. Centre d'Estudis i Documentació. Fons Històric MACBA
© Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA)
© Roc Jiménez de Cisneros
Resumen
El nom d'EVOL prové de la paraula catalana per Sambucus Ebulus, una espècie herbàcia de saüc amb una aroma fètida característica. Sota aquest paraigua, Roc Jiménez de Cisneros i Stephen Sharp fan el que ells anomenen "música per ordinador per hooligans" o també "rave synthesis". Des de 1996, els seus objectes de rave deconstruïts han aparegut als catàlegs de disogràfiques com Editions Mego, Diagonal, Entr'acte, Presto!?, i ALKU, i s'han presentat en forma d'instal·lació i en directe arreu del món.
Malgrat que rebutgen la divisió entre alta i baixa cultura, la seva exploració estètica de la composició algorítmica es pot situar en un espai neutral entre l'acadèmia, la música experimental i la música de club. Amb influències que van des del més popular –de Basshunter a "Close Encounters of the Third Kind" – fins a música culta de compositors com ara György Ligeti i Hanne Darboven, el seu treball és voluntàriament relliscós quan es tracta d'encasellar-lo. Com el seu amic Goodiepal va dir fa un temps: "és música per ordinador radical". La llista de paraules clau que fan servir per delimitar la seva producció pot oferir pistes sobre algunes idees centrals i tangencials que manegen al seu treball: rave, síntesi, elasticitat, dilatació temporal, cronestèsia, substància enganxosa, hoovers, hiperobjecte, psicodèlia, estats alterats, fractal, espiral ascendent, espiral descendent, deformació, vandalisme, mereologia, botzines, kaiju, tetrafluoroetà, àcid, anti-humanisme, mentàsmic, clímax, recursiu, poing, anti-himne, estroboscòpic, continu, monòlit, assimetria, homeomorf, recurrència, fluorescència, phlop.
SON[I]A parla amb Roc Jiménez de Cisneros sobre la seva deconstrucció i reinterpetació lliure del "Continuum" de György Ligeti i "Opus 17a" de Hanne Darboven, i com aquestes obres encaixen dins de la pràctica artística del duo. La conversa inclou idees poc usuals sobre el temps en la música, enginyeria inversa algorítmica, complexitat a través de la simplicitat, anti-clímax, música de trance ancestral, estats mentals estranys i el concepte de superavorriment de Dick Higgins.