Fons àudio #32. Podcast amb Jorge Ribalta [Publicació sonora] —27/07/2015
Identificador –
DIG_A.HIS.03841_l
Técnica –
Arxiu de so digital
Duración –
0:31:21
Idioma –
Castellano
Col·lecció MACBA. Centre d'Estudis i Documentació. Fons Històric MACBA
© Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA)
© Jorge Ribalta
CC BY-NC-ND 2.5 ES
Resumen
"Trabajos de campo" és el títol d'una exposició monogràfica de l'obra de Jorge Ribalta (Barcelona, 1963), que va tenir lloc a la galeria àngels de Barcelona entre desembre de 2012 i març de 2013. Aquest epígraf feia al·lusió, d'una banda, a un mètode de treball propi de les ciències socials, basat en l'observació empírica i antropològica; i, d'altra banda, a l'anàlisi específica del "camp cultural", el sistema que el fotògraf esmicola i escruta amb la seva càmera. Els treballs que s'hi van exhibir responien a aquestes premisses i marcaven un punt d'inflexió respecte a l'obra anterior de Ribalta. "Sur l'herbe" (2005-2008) –pertanyent a la Col·lecció MACBA–; "Trabajo anónimo, Iracheta SL, Can Ricart, Poblenou" (2005); "Petit Grand Tour, Tarragona, 29 agosto – 6 octubre 2007" (2007-2008); "Laocoonte salvaje" (2010-2011); "Scrambling" (2011) o "Imperio (o K.D.)" (2013-2014) són sèries fotogràfiques en les quals s'analitzen les formes d'oci i de treball contemporànies derivades dels nostres sistemes culturals, alhora que es posen al dia els conceptes de document i pràctica documental. Enfront dels actuals discursos post-fotogràfics que teoritzen en directe sobre la mort de la fotografia, Ribalta reivindica la necessitat de retornar l'actualitat política al document fotogràfic, com a mitjà de representació i d'anàlisi dels processos socials, com a mètode crític d'estudi de la dimensió ideològica de les imatges, com a eina per desemmascarar, en definitiva, les estratègies del poder. Ribalta treballa amb sèries extenses de fotografies en blanc i negre, fetes amb càmera analògica i revelades per ell mateix al seu laboratori. Són sèries que ocupen l'espai expositiu, establint relacions significatives entre les imatges i envolten l'espectador en l'epicentre d'una modalitat d'espai públic i relacional pròpiament fotogràfic.